PŁYTA EPITAFIALNA PRZY KOŚCIELE POD WEZWANIEM ŚW JADWIGI ŚLĄSKIEJ W BOLKOWIE. |
Niepokojące epitafium z Bolkowa. Niby nic szczególnego, pyta epitafialna rodziny lub któregoś z jej członków, wmurowana w ścianę elewacyjną kościoła w Bolkowie. Dokładna identyfikacja trudna jest do przeprowadzenia przez erozję i inne bliżej nieokreślone czynniki zawieruchy dziejowej, które dotknęły napis inskrypcyjny na powierzchni płyty z piaskowca. Epitafium złożone z dwóch części, prostokąta przekazu podstawowego w formie przedstawienia i napisu, oraz trójkątnego zwieńczenia (frontonu) z ikonografią uzupełniającą.
CHRYSTUS UKRZYŻOWANY, PŁYTA EPITAFIALNA PRZY KOŚCIELE POD WEZWANIEM ŚW JADWIGI ŚLĄSKIEJ W BOLKOWIE. |
Scena właściwa obrazuje ukrzyżowanie z grupą adorujących, jak przypuszczam, członków rodziny fundatora epitafium. Chrystus ukrzyżowany zwisa z krzyża umocowany w dwóch punktach jego ramion. Mimo prosto wyciągniętej sylwetki ukrzyżowanego, widać taki logicznie uzasadniony, grawitacyjny bezwład, szczególnie w układzie ułożenia głowy już nieobecnego duchem Jezusa. Ciekawie ułożono czaszkę komunikującą tak ideę vanitas, jak i łączność starego przymierza z nowym. Czaszka została umieszczona na osi nóg, u podstawy krzyża.
ŚWIĘCI I FUNDATORZY, PŁYTA EPITAFIALNA PRZY KOŚCIELE POD WEZWANIEM ŚW JADWIGI ŚLĄSKIEJ W BOLKOWIE. |
Postacie poniżej obrazu męki Pańskiej, wyglądają również bardzo interesująco. Rozróżnione wielkością, pozostają w korespondencji z ukrzyżowanym Chrystusem, jako symbol wiecznej pamięci, modlitwy i adoracji. Sylwetki zostały przedstawione osiowo, linię środka wyznacza pion krzyża. Szereg sylwetek na swoich końcach został zamknięty postaciami znacząco wyróżniającymi się tak wielkością jak i dekoracyjnością.
ŚWIĘTY (?), PŁYTA EPITAFIALNA PRZY KOŚCIELE POD WEZWANIEM ŚW JADWIGI ŚLĄSKIEJ W BOLKOWIE. |
Szczególnie dobrze wyrzeźbiona i nieźle zachowana została sylwetka świętego lub jakiegoś znacznego hierarchy po lewej stronie kompozycji. Sugerując się przypominającymi czaszki głowami osób w najbliższym sąsiedztwie, można przypuścić, że jest to jednak jakiś istotny święty (patron), który sprawuje pieczę nad tymi, którzy należą do rodziny, pozostają już jednak po lepszej stronie zaświatów. Na uwagę zasługuje też walor artystyczny zachowanej sylwetki, przypomina ona nieco malarski obraz wyjęty niemal z ikony (szczególnie ta wrzecionowata główka z wysokim czołem). Prawa strona to kaskadowe przedstawienie żywych oraz kiepsko zachowana postać, której w żaden racjonalny sposób nie idzie rozpoznać.
CHRYSTUS ZMARTWYCHWSTAŁY, PŁYTA EPITAFIALNA PRZY KOŚCIELE POD WEZWANIEM ŚW JADWIGI ŚLĄSKIEJ W BOLKOWIE. |
Trójkątne zwieńczenie płyty nagrobnej to kompozycja Chrystusa już wstępującego w przestrzenie niebieskie. Cudowna faktura chmurek okala sylwetkę Zbawiciela, przypominając przedstawienia żywcem wyjęte z najlepszych gdańskich warsztatów końca XVI wieku (chociaż tu to może nieco przesadziłem ;-) ).
Pewnie z okruchów jakie zostały na mocno zniszczonej płycie epitafialnej, można wyczytać dużo więcej, zależało mi jednak aby takiemu okruszkowi historii materialnej, w sposób niewymuszony, poświęcić trochę uwagi, szczególnie dzisiaj.
Komentarze
Prześlij komentarz